• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo ComBron Communicatie. Naast het logo staat de tekst: "communicatie", want ComBron is een communicatiebureau. Voor communicatie-advies naar ComBron Communicatie.

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar voor iedereen!

  • Home
  • Communicatie
    • Communicatieadvies Westland
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
    • Nederlands – Vlaamse woordenlijst
  • Pr
    • Aan de slag met videobewerking
      • DaVinci Resolve
      • FiLMiC Pro V6 handleiding
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Brand-A-Thon
    • Corporate governance
    • Persvoorlichting
      • Online newsroom
      • Persvoorlichter
    • Praktische tips social media
      • Afmetingen foto’s social media
    • Reviews
      • Audio-interface
      • Audiorecorder
      • Koptelefoon
      • Microfoon
    • Handleidingen gereviewde apparatuur en software
  • Web Wednesday
  • Website nodig?
    • Doe-het-zelf SEO
    • Handleiding WordPress
    • Kosten website
    • Onderhoud website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Webhosting
    • Website Hoek van Holland
  • Contact
  • Show Search
Hide Search
Communicatie » Crisisbeheersing en verandering » Veranderen: vijf kleuren, vijf betekenissen

Veranderen: vijf kleuren, vijf betekenissen

De Caluwé had zo zijn redenen om voor zijn kleuren te kiezen. De redenen voor een bepaalde kleur te kiezen, staan hieronder.

De kleuren hebben in dit verhaal een bijrol. Het gaat niet over kleuren, maar over de labels van de kleuren. Labeling koppelt ergens waarde aan. De kleuren dienen dus als ezelsbruggetjes voor de betekenis die bij de kleur bedacht is. De kleuren zijn de primaire hoofdkleuren plus de “optelsom van de kleuren”: wit.

De toevoeging “druk”

De toevoeging “druk” duidt op het streven van veranderaars min of meer planmatig te werken. Ook als alles bewust op zijn beloop te laten (witdrukdenken), dan is dit een strategie. Men streeft naar overzicht. Sturen en plannen verloopt in de vijf manieren van denken telkens anders. Ter verduidelijking is betekenis van het woord veranderen uitgedrukt in voorbeeldzinnen. De zinnen hieronder zijn aangepast aan het thema crisisbeheersing.

Geeldrukdenken

Geeldrukdenken en crisisbeheersing ontstond als laatste. Geel was de overgebleven primaire kleur. De Caluwé motiveerde zijn keuze met de symboliek van macht (“de zon”, “het vuur”) en de aard van coalitievorming (“broeden bij de openhaard”).

Geeldrukdenken
  • ‘Ik verander het crisisbeheersingsbeleid’.
  • ‘De publieke opinie veranderde de rampenbestrijding’.
  • ‘Politieke druk veranderde de Wet veiligheidsregio’s’.

Geeldrukdenken verenigt belangen, stelt complexe doelen, en streeft ze effectief na in een krachtenveld van contrasterende belangen en invloeden.

Blauwdrukdenken

De blauwdruk staat voor het van tevoren gemaakte ontwerp/de tekening (vaak een ding/object), waar de uitkomst van vaststaat.

Bij blauwdrukdenken wordt alles op voorhand uitgeschreven. De eisen, de uitvoering en de mogelijke bijsturing. Veranderen is hier vooral gericht op materie en vorm.

  • ‘Men verandert de aanpak van crisisbeheersing’.
  • ‘Het functiehuis van de GHOR is veranderd conform de eisen’.
  • ‘Crisiscommunicatie is sterk veranderd”.

Rooddrukdenken

Rooddrukdenken is mensgericht. Het doel wordt behaald door beïnvloeding, verleiding en stimuleren.

Rooddrukdenken gebruikt HRM-instrumenten. Veranderdoelen (zachte aspecten): personeel, managementstijl, talenten en competenties. Instrumenten: het organogram, beloning, opleidingen, management development, assessments, promotie en status.

  • ‘Ik verander de het veiligheidsbesef’.
  • ‘De prikkels om door te groeien zijn veranderd’.
  • ‘Bonussen zijn niet meer vanzelfsprekend’.

Groendrukdenken.

Groendrukdenken wil gebruikmaken van het leervermogen van mensen. Ze krijgen “groen licht” om “groeien” zoals het groen in de natuur.

Het achterliggende denken: door mensen te motiveren om te leren, krijg je ze in beweging krijgen vindt verandering plaats. Afhankelijk van dat lerend vermogen, motivatie en aangewende methode worden doelen behaald.

  • ‘Ik verander de preventiemedewerker’.
  • ‘Door opgedane ervaring is er veel veranderd’.
  • ‘Veranderen is leren’.

Witdrukdenken

Wit bevat alle kleuren. Wit vertegenwoordigt zelforganisatie en het evolutiedenken en biedt de meeste ruimte om zelf in te vullen: alles is nog open.

Volgens witdrukdenken verandert alles constant en gaat het vanzelf. Sturen is de verandering faciliteren en de situatie monitoren. Zingeving speelt een belangrijke rol.

  • “Dreiging verandert”.
  • “Deze verandering pakte goed uit”.
  • “Alles is altijd in verandering”.

Deze kleuren zijn anders dan die bij organisatiecultuur

Het gebruikt van de kleuren schept mogelijk verwarring doordat ze soms overeen lijken te komen met de kleuren uit de Waardenmatrix van Hans Versnel en Hans Koppenol. Het is niet anders.

Zie ook

  1. Crisisbeheersing en veranderen
  2. Geeldrukdenken
  3. Blauwdrukdenken
  4. Rooddrukdenken
  5. Groendrukdenken
  6. Witdrukdenken
  7. Veranderingsstrategieën en benaderingen

Primaire Sidebar

Crisisbeheersing en verandering

  • Crisisbeheersing en verandering
    • Veranderen: vijf kleuren, vijf betekenissen
    • Geeldrukdenken
    • Blauwdrukdenken
    • Rooddrukdenken
    • Groendrukdenken
    • Witdrukdenken
    • Veranderingsstrategieën en veranderkundige benaderingen
Svg (afbeelding) van het logo van communicatiebureau ComBron. ComBron Communicatie wil het beste communicatiebureau zijn.
How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
  • Bloglovin
  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telefoon
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Video
  • YouTube
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan.
Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid

ComBron Communicatie

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.

  • Home
  • Communicatieadvies
  • Public relations
  • Websites
  • Contact