• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar voor iedereen!

  • Home
    • Web Wednesday
  • Communicatie
    • Communicatieadvies Westland
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
  • Pr
    • Brand-A-Thon
    • Corporate governance
    • Persvoorlichting
      • Online newsroom
      • Persvoorlichter
    • Praktische tips social media
      • Afmetingen foto’s social media
    • Reviews
      • Audio-interface
      • Audiorecorder
      • Koptelefoon
      • Microfoon
    • Handleidingen gereviewde apparatuur en software
  • Website nodig?
    • Doe-het-zelf SEO
    • Handleiding WordPress
    • Kosten website
    • Onderhoud website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Webhosting
    • Website Hoek van Holland
  • Contact
Communicatie » Hoe mensen kiezen (en hoe ze niet kiezen)

Hoe mensen kiezen (en hoe ze niet kiezen)

Het verlaten van de opvatting dat het verstand (de ratio) leidend is bij het maken van beslissingen, is heel belangrijk voor het ontwerpen van nieuw beleid over crises en rampen.

Lang dacht de overheid dat mensen gaan voor maximalisatie. Dat mensen de situatie goed overzagen, alle voordelen en alle nadelen tegen elkaar werden afgewogen en dat ze vervolgens die keuze maakten die het meest oplevert. Een uitleg over de zeven aspecten van de rationele keuzetheorie.

De rationele keuzetheorie weerlegd

Het artikel is verdeeld in een aantal pagina’s. Per aanname één. Op de pagina’s wordt uitgelegd dat het niet is hoe we lang dachten dat het was en hoe het wel zit.

  1. Primaat van de opbrengst
    Ooit dacht men, dat er wordt gekozen op basis van de gevolgen van de eigen opbrengsten. Anders gezegd, men dacht dat beslissers zich vooral de vraag stellen wat een beslissing ze kost en wat het ze opbrengt. Minstens zo belangrijk blijkt de factor rechtvaardigheid te zijn.
  2. Maximalisatie (er zoveel mogelijk uit weten te slepen)
    Voor de hebberts mogelijk ondenkbaar, maar het volgende gaat niet op voor hoe mensen doorgaans kiezen. Er zo wordt beslist, dat de opbrengst van de keuze maximaal is. De beslisser streeft naar het beste resultaat.
  3. Maximaal gebruik van informatie
    Doordachte voorlichting is voorlichting die de hoofdlijnen duidelijk maakt. Mensen kunnen namelijk maar een beperkte hoeveelheid informatie overzien.
  4. Perfect incalculeren van onzekerheid
    Het blijkt helemaal niet waar te zijn, dat de beslisser hoe hoe de onzekerheden bij de keuze dienen te worden meegewogen.
  5. Rationeel verdisconteren van de toekomst
    Bij het kiezen wordt op de juiste wijze rekening gehouden met de onzekerheden die de toekomst met zich meebrengt.
  6. Stabiele voorkeuren
    “Een keuze is altijd hetzelfde. Het maakt daarbij niet uit hoe een vraag gesteld wordt.” De voorgaande bewering is niet juist. Het antwoord is sterk afhankelijk van hoe een vraag gesteld wordt.
  7. Emoties spelen geen rol
    Hoe heeft men ooit kunnen denken dat de keuze objectief is en niet te beinvloeden? Uiteraard is het niet zo, dat het enige dat telt de te verwachten kosten en opbrengsten van de keuze zijn.

Hoort en zegt het voort:

Primaire Sidebar

Wegwijzer deel 1

  • Wegwijzer risicocommunicatie 1
    • Voorwoord en samenvatting
    • Leeswijzer
    • 1. Inleiding
    • 2. Wat is risicocommunicatie?
    • 3. Factoren en actoren
    • 4. Stappenplan risicocommunicatie
    • 5. Publieksonderzoek

Wegwijzer deel 2

  • Wegwijzer risicocommunicatie 2
    • Wat vooraf gaat

Over de Wegwijzer risicocommunicatie

De Wegwijzer risicocommunicatie - Sleutelbos onder handbereik is geen uitgave van ComBron Communicatie maar van het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Het is hier met toestemming gepubliceerd omdat ComBron het belangrijk vindt dat er naast de her en der aanwezige pdf's ook een html-publicatie van het werk is.

Explore more

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail

Footer

ComBron Communicatie

Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland
 
06-45622210
 
combron@combron.nl

Bedrijfsgegevens

Kamer van Koophandel: 51552248
Btw-id: NL002024189B39
Ob: NL179739451B02

IBAN: NL67INGB0007717007
BIC: INGBNL2A

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.

ComBron Communicatie op de socials

  • E-mailadres
  • Facebook
  • Flickr
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan. Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid
  • Home
  • Communicatieadvies
  • Public relations
  • Websites
  • Contact