• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Spring naar de inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar voor iedereen!

  • ComBron Communicatie
  • Home
  • Communicatie
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
    • Communicatiebureau Westland
  • Pr
    • Brand-A-Thon
    • Persvoorlichter
    • Online newsroom
    • Corporate governance
    • Afmetingen afbeeldingen social media
  • Website nodig?
    • Website Hoek van Holland
    • Kosten website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Onderhoud website
    • Webhosting
    • Web Wednesday
    • Handleiding WordPress
    • Doe-het-zelf SEO
  • Contact

Het gevoel van: “We leven nu!” (YOLO!)

Illustratie: Log van de campagne Denk vooruit. De afbeelding wordt gevormd door een getekend geel gezicht waaronder de tekst DENK VOORUIT staat.Als mensen mogen kiezen tussen een lage opbrengst nu, of een hogere opbrengst in de toekomst, dan kiezen mensen vaak de lage opbrengst nu. Reden hiervoor is, dat men de onzekerheden in de tussenliggende periode liever vermijdt.

Uit de inleiding blijkt dat we graag lange termijnrisico’s voorkomen. Dit vergt uitleg. Als we hartzieken en vaatzieken willen voorkomen, moeten we gezond en matig te eten en zorgen voor voldoende lichaamsbeweging. Toch stellen we diëten en sporten vaak nog even uit. Dit komt door het conflict tussen de “doener” en de “planner” in ons (Thaler en Shefrin 1981). Het heeft allemaal te maken met zelfcontrole.

Meer veiligheid door eigen verantwoordelijkheid?

Zelfcontrole in de hand houden vereist veel wilskracht. Wilskracht op de korte termijn brengen de meeste mensen nog wel op, maar wilskracht op de lange termijn kan tot wilsuitputting leiden. We vervallen vervolgens in ons oude ritme door weer toe te geven aan (doener)impulsen (Baumeister, Schmeichel en Vohs 2007).

Het logo hierboven is van de campagne Denk Vooruit. De overheid voert deze campagne sinds september 2006. Ze wil de bevolking voorbereiden op een crisis of ramp, met slogans als: 

Rampen vallen niet te plannen. Voorbereidingen wel.

Gedragsbeïnvloeding waarbij kortetermijnperspectieven en langetermijnperspectieven worden gecombineerd is erg moeilijk. De overheid wil onze innerlijke planner en onze innerlijke doener activeren. De actie van de planner zit in de voorbereiding en van de doener in de aanschaf van een noodpakket. Een inzichtelijk frame wordt geboden door de constructual level theory (Trope en Liberman 2003). De constructual level theory komt er in het kort op neer dat we ons laten leiden door de haalbaarheid.

Het is niet zo moeilijk om de bevolking een noodpakket te laten aanschaffen. De overheid kan er zelfs toe besluiten om het noodpakket gratis te verschaffen. Wat moeilijk is, is om over te brengen wie er verantwoordelijk is voor de veiligheid. Als het noodpakket wordt aangeschaft en achter een paar dozen in de schuur wordt weggeborgen, dan heeft het noodpakket geen zin. Als het de campagne Denk Vooruit lukt om de focus van de bezitters van een noodpakket op de lange termijn te richten, dan kunnen ze mogelijk ook gedrag op wekken waarmee de burger geholpen is als er een crisis of ramp plaatsvindt (Richard, Van der Pligt en De Vries 1996).

Zie ook

  1. Primaat van de opbrengst
  2. Maximalisatie (er zoveel mogelijk uit weten te slepen)
  3. Maximaal gebruik van informatie
  4. Perfect incalculeren van onzekerheid
  5. Stabiele voorkeuren
  6. Emoties spelen geen rol

Hoort en zegt het voort:

  • Tweet
  • Delen op Tumblr

Primaire Sidebar

Vul hieronder je zoekterm in:

Wegwijzer deel 1

  • Wegwijzer risicocommunicatie 1
    • Voorwoord en samenvatting
    • Leeswijzer
    • 1. Inleiding
    • 2. Wat is risicocommunicatie?
    • 3. Factoren en actoren
    • 4. Stappenplan risicocommunicatie
    • 5. Publieksonderzoek

Wegwijzer deel 2

  • Wegwijzer risicocommunicatie 2
    • Wat vooraf gaat

Over de Wegwijzer risicocommunicatie

De Wegwijzer risicocommunicatie - Sleutelbos onder handbereik is geen uitgave van ComBron Communicatie maar van het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Het is hier met toestemming gepubliceerd omdat ComBron het belangrijk vindt dat er naast de her en der aanwezige pdf's ook een html-publicatie van het werk is.

Footer

ComBron

  • Home ComBron
  • Blog
  • Blog “In de reclame”
  • Blog “Online video publishing”
  • Blog “Praktische tips”
  • Blog “Public relations”
  • Blog “Website by ComBron”
  • Nieuws
  • Begrippen en definities
  • Over ComBron

Reviews

  • Audiorecorders
  • Hoofdtelefoons
  • Microfoons
  • Handleidingen gereviewde apparatuur en software

Communicatie

  • Communicatieadvies
  • Communicatiebureau Westland
  • Crisisbeheersing en verandering
  • Hoe mensen kiezen
  • Organisatiecultuur in kleuren

Public relations

  • Public relations (pr)
  • Brand-A-Thon
  • Formaat afbeeldingen social media
  • Persvoorlichting
  • Tips voor videobewerking

Website by ComBron

  • Nieuwe website laten maken
  • Website laten maken in HvH
  • Kosten nieuwe website
  • Portfolio
  • Onderhoud website
  • Webhosting
  • Web Wednesday
  • Handleiding WordPress
  • Doe-het-zelf SEO

Huishoudelijk

  • MVO
  • Colofon
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Login medewerkers

Zoeken

Vul hieronder je zoekterm in:

Bedrijfsgegevens

ComBron Communicatie
Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland
 
06-45622210
 
combron@combron.nl

Kamer van Koophandel: 51552248
Btw-nummer: NL179739451B02

IBAN: NL67INGB0007717007
BIC: INGBNL2A

Communicatieadviseurs ComBron op social media

  • Bloglovin
  • Email
  • Facebook
  • Flickr
  • Google+
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Phone
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • YouTube
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan.
Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid
  • Home
  • Communicatieadvies
  • Public relations
  • Websites
  • Contact

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.