• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
ComBron Communicatie - communicatiebureau met het slimste communicatieadvies.

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar voor iedereen!

  • Home
  • Communicatie
    • Communicatieadvies Westland
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
    • Nederlands – Vlaamse woordenlijst
  • Pr
    • Aan de slag met videobewerking
      • DaVinci Resolve
      • FiLMiC Pro V6 handleiding
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Brand-A-Thon
    • Corporate governance
    • Persvoorlichting
      • Online newsroom
      • Persvoorlichter
    • Praktische tips social media
      • Afmetingen foto’s social media
    • Reviews
      • Audio-interface
      • Audiorecorder
      • Koptelefoon
      • Microfoon
    • Handleidingen gereviewde apparatuur en software
  • Web Wednesday
  • Website nodig?
    • Doe-het-zelf SEO
    • Handleiding WordPress
    • Kosten website
    • Onderhoud website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Webhosting
    • Website Hoek van Holland
  • Contact
  • Show Search
Hide Search
Schermafbeelding tweet NOS over coronademonstraties in Rotterdam. Tekst tweet: "Rellen Rotterdam: gewonden door schoten, volgens politie nog onrustig. Op straat zijn enkele honderden demonstranten. Er wordt onder meer zwaar vuurwerk afgestoken en brand gesticht."

Het gevoel van: ‘We leven nu!’ (YOLO!)

Als mensen mogen kiezen tussen een lage opbrengst nu, of een hogere opbrengst in de toekomst, dan kiezen mensen vaak de lage opbrengst nu. Reden hiervoor is, dat men de onzekerheden in de tussenliggende periode liever vermijdt.

Schermafbeelding tweet NOS over coronademonstraties in Rotterdam. Tekst tweet: "Rellen Rotterdam: gewonden door schoten, volgens politie nog onrustig. Op straat zijn enkele honderden demonstranten. Er wordt onder meer zwaar vuurwerk afgestoken en brand gesticht."

Uit de inleiding blijkt dat we graag lange termijnrisico’s voorkomen. Dit vergt uitleg. Als we hartzieken en vaatzieken willen voorkomen, moeten we gezond en matig te eten en zorgen voor voldoende lichaamsbeweging. Toch stellen we diëten en sporten vaak nog even uit. Dit komt door het conflict tussen de “doener” en de “planner” in ons (Thaler en Shefrin 1981). Het heeft allemaal te maken met zelfcontrole.

Meer veiligheid door eigen verantwoordelijkheid?

Zelfcontrole in de hand houden vereist veel wilskracht. Wilskracht op de korte termijn brengen de meeste mensen nog wel op, maar wilskracht op de lange termijn kan tot wilsuitputting leiden. We vervallen vervolgens in ons oude ritme door weer toe te geven aan (doener)impulsen (Baumeister, Schmeichel en Vohs 2007).

Het logo hierboven is van de campagne Denk Vooruit. De overheid voert deze campagne sinds september 2006. Ze wil de bevolking voorbereiden op een crisis of ramp, met slogans als: 

Rampen vallen niet te plannen. Voorbereidingen wel.

Campagne Denk Vooruit (rijksoverheid)

Gedragsbeïnvloeding waarbij kortetermijnperspectieven en langetermijnperspectieven worden gecombineerd is erg moeilijk. De overheid wil onze innerlijke planner en onze innerlijke doener activeren. De actie van de planner zit in de voorbereiding en van de doener in de aanschaf van een noodpakket. Een inzichtelijk frame wordt geboden door de constructual level theory (Trope en Liberman 2003). De constructual level theory komt er in het kort op neer dat we ons laten leiden door de haalbaarheid.

Het is niet zo moeilijk om de bevolking een noodpakket te laten aanschaffen. De overheid kan er zelfs toe besluiten om het noodpakket gratis te verschaffen. Wat moeilijk is, is om over te brengen wie er verantwoordelijk is voor de veiligheid. Als het noodpakket wordt aangeschaft en achter een paar dozen in de schuur wordt weggeborgen, dan heeft het noodpakket geen zin. Als het de campagne Denk Vooruit lukt om de focus van de bezitters van een noodpakket op de lange termijn te richten, dan kunnen ze mogelijk ook gedrag op wekken waarmee de burger geholpen is als er een crisis of ramp plaatsvindt (Richard, Van der Pligt en De Vries 1996).


Foto van de pier in Hoek van Holland. Op de foto is een waarschuwingsbord te zien ivm gevaarlijke golfslag.

Hoe mensen zichzelf foppen bij het inschatten van risico

Vorige: risico inschatten Hoe mensen zichzelf foppen bij het inschatten van risico

Foto van een Puch 500 (bij ons bekend als Fiat 500). De auto is voorzien van een grille van een Mercedes-Benz. De foto hoort bij uitleg over vraagstelling het antwoorden verandert.

Hoe de vraagstelling het antwoord beïnvloedt

Volgende: "Je hoeft zeker geen koffie?" Hoe de vraagstelling het antwoord beïnvloedt

Zie ook

  1. Primaat van de opbrengst
  2. Maximalisatie (er zoveel mogelijk uit weten te slepen)
  3. Maximaal gebruik van informatie
  4. Perfect incalculeren van onzekerheid
  5. Stabiele voorkeuren
  6. Emoties spelen geen rol
Bronnen en lezenswaardigheden
  • Afbeelding nieuwsbericht NOS (Twitter, in het Nederlands)

Primaire Sidebar

Tekening van Calimero met vlag van Europese Unie (EU) over zijn schouder. Calimero zegt: "Mijn tanden laten zien? Maar ik heb een snavel!"

Rechtvaardigheidsgevoel van mensen

Hoe mensen kiezen

  • Hoe mensen kiezen (en hoe niet)
    • Het rechtvaardigheidsgevoel
    • Er zoveel mogelijk uitslepen
    • Maximaal gebruik van informatie
    • Het inschatten van risico
    • YOLO!
    • Slimme vraagstelling
    • De invloed van emotie

Explore more

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
  • Bloglovin
  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telefoon
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Video
  • YouTube
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan.
Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid
ComBron Communicatie logo footer. Het logo betreft een donkergrijs vierkant om een blauw vierkant op een donkergrijs vierkant op een oranje vierkant. Op het binnenste (donkergrijze) vierkant staat met witte letters ComBron geschreven.

Footer

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.

  • Home
  • Communicatieadvies
  • Public relations
  • Websites
  • Contact
 

Reacties laden....