• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
ComBron Communicatie - communicatiebureau met het slimste communicatieadvies.

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar voor iedereen!

  • Home
  • Communicatie
    • Communicatieadvies Westland
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
    • Nederlands – Vlaamse woordenlijst
  • Pr
    • Aan de slag met videobewerking
      • DaVinci Resolve
      • FiLMiC Pro V6 handleiding
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Brand-A-Thon
    • Corporate governance
    • Persvoorlichting
      • Online newsroom
      • Persvoorlichter
    • Praktische tips social media
      • Afmetingen foto’s social media
    • Reviews
      • Audio-interface
      • Audiorecorder
      • Koptelefoon
      • Microfoon
    • Handleidingen gereviewde apparatuur en software
  • Web Wednesday
  • Website nodig?
    • Doe-het-zelf SEO
    • Handleiding WordPress
    • Kosten website
    • Onderhoud website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Webhosting
    • Website Hoek van Holland
  • Contact
  • Show Search
Hide Search
Foto van een Puch 500 (bij ons bekend als Fiat 500). De auto is voorzien van een grille van een Mercedes-Benz. De foto hoort bij uitleg over vraagstelling het antwoorden verandert.

Hoe de vraagstelling het antwoord beïnvloedt

Door een vraag op verschillende manieren te stellen, is het mogelijk verschillende antwoorden te krijgen. De motivatie voor het antwoord is afhankelijk van hoe de vraag gesteld wordt.

Foto van een Puch 500 (bij ons bekend als Fiat 500). De auto is voorzien van een grille van een Mercedes-Benz. De foto hoort bij uitleg over vraagstelling het antwoorden verandert.
Bron foto: Michi1308 (Flickr)

Rationeel verdisconteren van de toekomst toont hoe voorkeuren instabiel kunnen zijn door tijd. Voorkeuren worden al instabiel als de vraagsteller speelt met de risico te vermijden. Onderzoek van Tversky en Kahneman (1981) toont aan dat antwoorden veranderen als de vraagsteller het niet heeft over het redden van levens, maar over doden bij een casus over twee medische behandelingen.


Vraagstelling en omgeving beïnvloeden het antwoord

Niet alleen de manier hoe een vraag gesteld wordt, maar ook de context is van invloed op de reactie van ondervraagden. Beleidsmakers in veiligheid zijn vast niet geïnteresseerd in het verkopen van woordenboeken, maar het volgende voorbeeld gaat ook voor ‘het verkopen van veiligheid’ op. Als u een woordenboek wilt kopen en u krijgt een woordenboek aangeboden met 20.000 woorden waarvan de voorkant gescheurd is, dan zult u het woordenboek niet positief beoordelen. Zelfs niet als het woordenboek met korting wordt aangeboden vanwege de scheur. Als u daarentegen moet kiezen tussen een woordenboek met een gave kaft met 10.000 woorden of een woordenboek met een gescheurde kaft met 20.000 woorden, dan verandert uw mening over het woordenboek met de scheur in de kaft. Althans als u hetzelfde reageert als degenen die aan het onderzoek van Hsee en Zhang (1996) meewerkten.


Schermafbeelding tweet NOS over coronademonstraties in Rotterdam. Tekst tweet: "Rellen Rotterdam: gewonden door schoten, volgens politie nog onrustig. Op straat zijn enkele honderden demonstranten. Er wordt onder meer zwaar vuurwerk afgestoken en brand gesticht."

Het gevoel van: ‘We leven nu!’ (YOLO!)

Vorige: eigen verantwoordelijkheid? Het gevoel van: ‘We leven nu!’ (YOLO!)

Invloed van emotie op het maken van keuzes

Volgende: emotie vs ratio Invloed van emotie op het maken van keuzes

Zie ook

  1. Primaat van de opbrengst
  2. Maximalisatie (er zoveel mogelijk uit weten te slepen)
  3. Maximaal gebruik van informatie
  4. Perfect incalculeren van onzekerheid
  5. Rationeel verdisconteren van de toekomst
  6. Emoties spelen geen rol
Bronnen en lezenswaardigheden
  • Puch 500 costumized Mercedes-Benz grille (Michi1308, Flickr)

Primaire Sidebar

Tekening van Calimero met vlag van Europese Unie (EU) over zijn schouder. Calimero zegt: "Mijn tanden laten zien? Maar ik heb een snavel!"

Rechtvaardigheidsgevoel van mensen

Hoe mensen kiezen

  • Hoe mensen kiezen (en hoe niet)
    • Het rechtvaardigheidsgevoel
    • Er zoveel mogelijk uitslepen
    • Maximaal gebruik van informatie
    • Het inschatten van risico
    • YOLO!
    • Slimme vraagstelling
    • De invloed van emotie

Explore more

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
  • Bloglovin
  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telefoon
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Video
  • YouTube
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan.
Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid
ComBron Communicatie logo footer. Het logo betreft een donkergrijs vierkant om een blauw vierkant op een donkergrijs vierkant op een oranje vierkant. Op het binnenste (donkergrijze) vierkant staat met witte letters ComBron geschreven.

Footer

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.

  • Home
  • Communicatieadvies
  • Public relations
  • Websites
  • Contact
 

Reacties laden....