• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar voor iedereen!

  • Home
  • Communicatie
    • Communicatieadvies Westland
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
  • Pr
    • Brand-A-Thon
    • Corporate governance
    • Persvoorlichting
      • Online newsroom
      • Persvoorlichter
    • Praktische tips social media
      • Afmetingen foto’s social media
    • Reviews
      • Audio-interface
      • Audiorecorder
      • Koptelefoon
      • Microfoon
    • Handleidingen gereviewde apparatuur en software
  • Web Wednesday
  • Website nodig?
    • Doe-het-zelf SEO
    • Handleiding WordPress
    • Kosten website
    • Onderhoud website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Webhosting
    • Website Hoek van Holland
  • Contact
Communicatie » Organisatiecultuur in kleuren | De waardenmatrix

Organisatiecultuur in kleuren | De waardenmatrix

Voortbordurend op de Levels of Existence van Graves, bedachten Graves’ studenten Don Beck en Chris Cowan kleuren bij de niveaus (levels). Hans Versnel en Hans Koppenol plaatsten de kleuren in een matrix. De matrix verduidelijkt waarom mensen op een bepaalde manier reageren, maar dat geldt natuurlijk ook voor organisaties.

Hans Koppenol en Hans Versnel publiceerden in 2002 Managing Drives en in 2004 De Waardenmatrix. Voor de visie op organisatieculturen, betrek ik de waardenpatronen op crisisbeheersing in het algemeen en op de organisaties die zich met crisisbeheersing bezighouden in het bijzonder.

Uitleg van organisatiecultuur in kleuren

Hieronder staan de acht kleuren van Beck en Cowan. Levels of Existence vertaald in het Nederlands betekent Niveaus van bestaan. Het laagste, meest primaire, niveau is beige. Het hoogste niveau is koraal. Door op de kleur te klikken komt u bij de uitleg:

  • Beige in de organisatie
    Voor Beige is geen pagina gemaakt. Beige staat voor de eerste overlevingsdrang. Gezien het feit dat de organisaties die zich bezighouden met crisisbeheersing gevestigd en geborgd zijn, is er geen reden aan te nemen dat er een overlevingscultuur zal heersen.
  • Paars in de organisatie
    Paars staat voor geborgenheid en veiligheid, de rituele drive. Hoewel er geen “paarse organisaties” zijn, kunnen er aspecten van paars terugkomen in de cultuur van organisaties.
  • Rood in de organisatie
    Rood staat voor snelheid en kracht, de machtsdrive.
  • Blauw in de organisatie
    Blauw komt vaak terug bij de crisisbeheersingsorganisaties. Blauw staat voor orde en zekerheid, de ordeningsdrive.
  • Oranje in de organisatie
    Oranje staat voor competitie en winnen.
  • Groen in de organisatie
    Groen staat voor idealen en groepsgevoel, de sociale drive.
  • Geel in de organisatie
    Geel staat voor intellectuele vrijheid.
  • Turkoois in de organisatie
    Turkoois staat voor mondiaal en holistisch. Er zijn zeker nog geen organisaties die turkoois zijn, maar wel organisaties die door turkoois beïnvloed worden.
  • Koraal???
    Koraal zou een drive van de toekomst zijn. We wachten af…

Over de organisatiecultuur van de overheid

De overheid heeft niet één organisatiecultuur, lees verder>>

Andere betekenis bij De Bono en De Caluwé

De kleuren die Don Beck en Chris Cowan (en later Hans Versnel en Hans Koppenol) gebruiken, houden geen verband met de kleuren die De Bono (Thinking Hats, 1985) en Leon de Caluwé (Denken over verandering in vijf kleuren, 1997) gebruiken.

Hoort en zegt het voort:

Primaire Sidebar

  • Organisatiecultuur in kleuren
    • Paars in organisaties
    • Rood in organisaties
    • Blauw in organisaties
    • Oranje in organisaties
    • Groen in organisaties
    • Geel in organisaties
  • Organisatiecultuur en de overheid

Explore more

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail

Footer

ComBron Communicatie

Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland
 
06-45622210
 
combron@combron.nl

Bedrijfsgegevens

Kamer van Koophandel: 51552248
Btw-id: NL002024189B39
Ob: NL179739451B02

IBAN: NL67INGB0007717007
BIC: INGBNL2A

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.

ComBron Communicatie op de socials

  • E-mailadres
  • Facebook
  • Flickr
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan. Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid
  • Home
  • Communicatieadvies
  • Public relations
  • Websites
  • Contact