• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
ComBron Communicatie - communicatiebureau met het slimste communicatieadvies.

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar voor iedereen!

  • Home
  • Communicatie
    • Communicatieadvies Westland
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
    • Nederlands – Vlaamse woordenlijst
  • Pr
    • Aan de slag met videobewerking
      • DaVinci Resolve
      • FiLMiC Pro V6 handleiding
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Brand-A-Thon
    • Corporate governance
    • Persvoorlichting
      • Online newsroom
      • Persvoorlichter
    • Praktische tips social media
      • Afmetingen foto’s social media
    • Reviews
      • Audio-interface
      • Audiorecorder
      • Koptelefoon
      • Microfoon
    • Handleidingen gereviewde apparatuur en software
  • Web Wednesday
  • Website nodig?
    • Doe-het-zelf SEO
    • Handleiding WordPress
    • Kosten website
    • Onderhoud website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Webhosting
    • Website Hoek van Holland
  • Contact
  • Show Search
Hide Search
Rood in organisaties. De rode organisatiecultuur uitgelegd aan de hand van de waardenmatrix.

Rood in organisaties – Organisatiecultuur

Rood staat voor snelheid en kracht. Rood is de machtsdrive. Rood kent geen mededogen. Het doel is wat telt. Erop of eronder.

Het rode aandeel van de organisatie is altijd alert op dreiging, reageert snel en impulsief, eist respect. In het verlengde van paars beschermt het de eigen kring wantrouwt anderen. Rood is als een leeuwin wakend over haar jongen. Samenwerking met rood bestaat eigenlijk niet, omdat rood geen rekening houdt met de buitenwereld.

Rood in de organisatie

Waar macht centraal staat, is rood actief. Rood bakent het territorium van de organisatie af. Rood maakt zich niet druk om corporate gouvernance, daarom is het logisch dat altijd voor zichzelf kiest.

Rood is woede, ongeduld, scheppingsdrang, pioniersgeest, durf, besluitvaardigheid, domeingevoel, macht en kracht. Het rode aandeel bezorgt de organisatie een deel van haar identiteit, omdat rood de grenzen bepaalt.

Rood kan het niet alleen

Wat heel dubbel is, is dat rood nodig is om te overleven, maar dat rood alleen geen bestaansmogelijkheid heeft. Als rood alleen was, was er geen strijd nodig.

Kansen voor veranderen in een rode organisatie

Vernieuwingsdrang hoeft niet op rood te rekenen. Rood wantrouwt alles dat van buiten naar binnen wordt gehaald. Je hoeft de hoop op vernieuwing echter niet direct te laten varen, want in combinatie met andere kleuren kan rood best een promotor voor verandering zijn. Als het op de juiste manier gebracht wordt, kan rood worden uitgedaagd. Rood is immers voor niets of niemand bang.

Illustratie: afbeelding van een matrix met 9 vlakken waarvan het vlak onderaan in het midden rood is ingekleurd. Rood in organisaties.

Voorbeelden van rode organisaties

Er bestaan geen rode organisaties, maar wel organisaties met meer rood dan andere organisaties. Hedgefunds hebben veel rood i.c.m. oranje. Rood is vooral terug te zien bij afdelingen of bestuurders. De vrijgevochten positie van sommige agentschappen en ZBO’s is meestal te danken aan een bestuurder met een hoog rood gehalte.

Zie ook

  1. De overheid heeft niet één organisatiecultuur
  2. Paars in de organisatie
  3. Blauw in de organisatie
  4. Oranje in de organisatie
  5. Groen in de organisatie
  6. Geel in de organisatie

Primaire Sidebar

  • Organisatiecultuur in kleuren
    • Paars in organisaties
    • Rood in organisaties
    • Blauw in organisaties
    • Oranje in organisaties
    • Groen in organisaties
    • Geel in organisaties
  • Organisatiecultuur en de overheid
Illustratie: afbeelding van een matrix met 9 vlakken. De vlakken zijn blauw, rood, paars, oranje, geel en groen ingekleurd, dus drie vlakken zijn niet ingekleurd.

Explore more

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
  • Bloglovin
  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telefoon
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Video
  • YouTube
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan.
Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid
ComBron Communicatie logo footer. Het logo betreft een donkergrijs vierkant om een blauw vierkant op een donkergrijs vierkant op een oranje vierkant. Op het binnenste (donkergrijze) vierkant staat met witte letters ComBron geschreven.

Footer

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.

  • Home
  • Communicatieadvies
  • Public relations
  • Websites
  • Contact
 

Reacties laden....