• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo ComBron Communicatie. Naast het logo staat de tekst: "communicatie", want ComBron is een communicatiebureau. Voor communicatie-advies naar ComBron Communicatie.

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar voor iedereen!

  • Home
  • Communicatie
    • Communicatieadvies Westland
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
    • Nederlands – Vlaamse woordenlijst
  • Pr
    • Aan de slag met videobewerking
      • DaVinci Resolve
      • FiLMiC Pro V6 handleiding
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Brand-A-Thon
    • Corporate governance
    • Persvoorlichting
      • Online newsroom
      • Persvoorlichter
    • Praktische tips social media
      • Afmetingen foto’s social media
    • Reviews
      • Audio-interface
      • Audiorecorder
      • Koptelefoon
      • Microfoon
    • Handleidingen gereviewde apparatuur en software
  • Web Wednesday
  • Website nodig?
    • Doe-het-zelf SEO
    • Handleiding WordPress
    • Kosten website
    • Onderhoud website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Webhosting
    • Website Hoek van Holland
  • Contact
  • Show Search
Hide Search
Communicatie » Wegwijzer risicocommunicatie deel 1 » 1. Inleiding – Wegwijzer risicocommunicatie

1. Inleiding – Wegwijzer risicocommunicatie

1.1 Doel van de Wegwijzer risicocommunicatie

Voor u ligt de Wegwijzer Risicocommunicatie: het eindproduct van het landelijke project ‘Risicocommunicatie in Balans’ dat onder leiding van de provincie Zuid-Holland is uitgevoerd. De Wegwijzer is een praktische handleiding over risicocommunicatie bij externe veiligheid (EV)*.

Praktisch hulpmiddel voor risicocommunicatie.

Overheden zijn wettelijk en moreel verplicht burgers actief te informeren over risico’s in hun omgeving. Dat betekent dat (communicatie)medewerkers van gemeenten, provincies en het Rijk risicocommunicatie-activiteiten zullen moeten ontplooien. Zij blijken grote behoefte te hebben aan een – vooral praktisch – hulpmiddel bij het communiceren over de risico’s van opslag, verwerking en transport van gevaarlijke stoffen. De Wegwijzer is zo’n praktisch hulpmiddel.

Risicocommunicatie is wettelijke en morele plicht.

De titel ‘Sleutelbos binnen handbereik’ geeft aan dat er niet één sleutel of model voor risicocommunicatie bestaat voor álle situaties. Deze Wegwijzer geeft u vooral inzicht in het proces van risicocommunicatie. Publieksonderzoek neemt daarin een belangrijke plaats in. Publieksonderzoek houdt in dat u maatschappelijke ontwikkelingen in de gaten houdt en de informatie- en communicatiebehoeften van burgers inventariseert.

Dé sleutel bestaat niet.


Deze Wegwijzer geeft adviezen over risicocommunicatie in een situatie waarin zich (nog) geen rampen hebben voorgedaan. Dit is ook het startpunt voor de meeste overheden. Deze wijzer biedt geen instant-oplossingen maar helpt u bij het vinden van een communicatievorm die past in uw specifieke situatie en die is afgestemd op de behoeften van de burgers in uw gemeente.


1.2 Hoe ongerust is het publiek?

Vaak weten omwonenden van een risicobron al redelijk goed wat de risico’s in hun omgeving zijn. Uit onderzoek blijkt dat de afstand tot risico-objecten nauwelijks een rol van betekenis speelt bij het ontstaan van emoties, wel de persoonlijke ervaringen met een risico-object.

Vrees voor risicocommunicatie is ongegrond.

Zijn er in het verleden niet of nauwelijks incidenten geweest, dan zijn de omwonenden van bijvoorbeeld een kerncentrale niet ongeruster dan andere burgers.

1.3 Ontvangergericht communiceren

Deze Wegwijzer helpt u ontvangergericht te communiceren over omgevingsrisico’s. Dat wil zeggen dat u uw communicatie-activiteiten en -middelen afstemt op de beoogde doelgroepen. Daarvoor heeft u veel informatie nodig over die doelgroepen.

Daarom maakt publieksonderzoek integraal onderdeel uit van het risicocommuni catiemodel in deze Wegwijzer. Zo’n onderzoek heeft de volgende voordelen:

  • Het levert kenmerken op van uw doelgroep. U kunt uw risicocommunicatieactiviteiten hierop afstemmen.
  • Publieksonderzoek zelf is een communicatie-instrument. Met het onderzoek brengt u het onderwerp externe veiligheid onder de aandacht en vergroot u wellicht ook het risicobewustzijn.
  • Het toont aan hoe hard risicocommunicatie nodig is.

Voor het uitvoeren van publieksonderzoek kunt u de standaard vragenlijst gebruiken die in de bijlage van deze Wegwijzer is opgenomen. De vragenlijst is getest in pilotprojecten in de gemeenten Haarlemmermeer en Oss. De resultaten van de pilots zijn opgenomen in deel II van de Wegwijzer).

Zoals gezegd kunt u met de informatie uit het publieksonderzoek beter risicocommunicatie-activiteiten organiseren. Uit de uitkomsten kan bijvoorbeeld blijken dat burgers weinig of juist veel behoefte hebben aan bepaalde communicatiemiddelen en -activiteiten. Op die manier kunt u bepalen op welke schaal en hoe vaak u moet communiceren. Welke communicatiemiddelen doeltreffend zijn. En hoeveel tijd (en personeel) u daarvoor nodig heeft.

Resultaat publieksonderzoek:

  • Kenmerken doelgroep
  • EV onder de aandacht
  • Is communiceren hard nodig?

Voor het uitvoeren van publieksonderzoek kunt u de standaard vragenlijst gebruiken die in de bijlage van deze Wegwijzer is opgenomen. De vragenlijst is getest in pilotprojecten in de gemeenten Haarlemmermeer en Oss. De resultaten van de pilots zijn opgenomen in deel II van de Wegwijzer).

Zoals gezegd kunt u met de informatie uit het publieksonderzoek beter risicocommunicatie-activiteiten organiseren. Uit de uitkomsten kan bijvoorbeeld blijken dat burgers weinig of juist veel behoefte hebben aan bepaalde communicatiemiddelen en -activiteiten. Op die manier kunt u bepalen op welke schaal en hoe vaak u moet communiceren. Welke communicatiemiddelen doeltreffend zijn. En hoeveel tijd (en personeel) u daarvoor nodig heeft.

Resultaat publieksonderzoek:

  • Kenmerken doelgroep
  • EV onder de aandacht
  • Is communiceren hard nodig?

* In deze Wegwijzer beperkt risicocommunicatie zich tot externe veiligheid. Dat is globaal gesproken de opslag, verwerking en het transport van gevaarlijke stoffen. Dit valt onder de Maatramptypen 4 en 5 uit de Leidraad Maatramp (respectievelijk ongevallen met brandbare/explosieve stoffen en ongevallen met giftige stoffen). We gaan dus niet dieper in op omgevingsrisico’s zoals terroristische aanslagen, criminaliteit en natuurrampen.

Primaire Sidebar

Wegwijzer risicocommunicatie

  • Wegwijzer risicocommunicatie 1
    • Voorwoord en samenvatting
    • Leeswijzer
    • 1. Inleiding
    • 2. Wat is risicocommunicatie?
    • 3. Factoren en actoren
    • 4. Stappenplan
    • 5. Publieksonderzoek
  • Wegwijzer risicocommunicatie 2
    • Wat vooraf gaat

Over de Wegwijzer risicocommunicatie

De Wegwijzer risicocommunicatie – Sleutelbos onder handbereik is geen uitgave van ComBron Communicatie maar van het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Het is hier met toestemming gepubliceerd omdat ComBron het belangrijk vindt dat er naast de pdf’s ook een html-publicatie van het werk is.

Svg (afbeelding) van het logo van communicatiebureau ComBron. ComBron Communicatie wil het beste communicatiebureau zijn.

Crisisbeheersing en verandering

  • Crisisbeheersing en verandering
    • Veranderen: vijf kleuren, vijf betekenissen
    • Geeldrukdenken
    • Blauwdrukdenken
    • Rooddrukdenken
    • Groendrukdenken
    • Witdrukdenken
    • Veranderingsstrategieën en veranderkundige benaderingen

Hoe mensen kiezen

  • Hoe mensen kiezen (en hoe niet)
    • Het rechtvaardigheidsgevoel
    • Er zoveel mogelijk uitslepen
    • Maximaal gebruik van informatie
    • Het inschatten van risico
    • YOLO!
    • Slimme vraagstelling
    • De invloed van emotie

Organisatiecultuur

  • Organisatiecultuur in kleuren
    • Paars in organisaties
    • Rood in organisaties
    • Blauw in organisaties
    • Oranje in organisaties
    • Groen in organisaties
    • Geel in organisaties
  • Organisatiecultuur en de overheid
How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
  • Bloglovin
  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telefoon
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Video
  • YouTube
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan.
Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid

ComBron Communicatie

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.

  • Home
  • Communicatieadvies
  • Public relations
  • Websites
  • Contact