• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo ComBron Communicatie. Naast het logo staat de tekst: "communicatie", want ComBron is een communicatiebureau. Voor communicatie-advies naar ComBron Communicatie.

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar voor iedereen!

  • Home
  • Communicatie
    • Communicatieadvies Westland
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
    • Nederlands – Vlaamse woordenlijst
  • Pr
    • Aan de slag met videobewerking
      • DaVinci Resolve
      • FiLMiC Pro V6 handleiding
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Brand-A-Thon
    • Corporate governance
    • Persvoorlichting
      • Online newsroom
      • Persvoorlichter
    • Praktische tips social media
      • Afmetingen foto’s social media
    • Reviews
      • Audio-interface
      • Audiorecorder
      • Koptelefoon
      • Microfoon
    • Handleidingen gereviewde apparatuur en software
  • Web Wednesday
  • Website nodig?
    • Doe-het-zelf SEO
    • Handleiding WordPress
    • Kosten website
    • Onderhoud website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Webhosting
    • Website Hoek van Holland
  • Contact
  • Show Search
Hide Search
Communicatie » Wegwijzer risicocommunicatie deel 1 » 4. Stappenplan risicocommunicatie

4. Stappenplan risicocommunicatie

Stap 1
Peil samen met uw collega’s de actualiteit: hoe groot is de behoefte bij burgers, bestuur of de organisatie aan risicocommunicatie? Start dan het proces.
Stap 2
Maak in overleg met uw portefeuillehouder en collega’s een bestuursvoorstel (aanzet tot plan van aanpak) waarmee het proces wordt geautoriseerd.
Stap 3
Vorm een projectgroep met alle functionarissen die betrokken zijn bij risicocommunicatie. Misschien kan de portefeuillehouder ook zitting nemen.
Stap 4
Analyseer de risico’s waarover u gaat communiceren. Voor externe veiligheid moeten diverse omgevingsrisico’s in kaart zijn/worden gebracht (het risicoregister en de risicokaart moeten gevuld worden). Wacht eventuele voltooiing niet af en ga door met risicocommunicatie.
Stap 5
Werk het plan van aanpak uit. Neem een planning op voor een publieksonderzoek en een doorkijk naar de fase waarin de risicocommunicatie-activiteiten gaan plaatsvinden. Maak een inschatting van de ambities van het bestuur en de gewenste schaalgrootte van het risicocommunicatieproces (tijd, financiële middelen, omvang omgevingsrisico’s).
Stap 6
Zet een intern communicatietraject op voor draagvlak bij en medewerking van uw collega’s. De omvang van dit traject hangt onder meer af van de organisatiegrootte en van het aantal collega’s dat (volgens de projectgroep) een rol in risicocommunicatie heeft.
Stap 7
Bereid het publieksonderzoek voor:

  • Besluit of u het onderzoek zelf kunt/wilt uitvoeren, of dat externe ondersteuning nodig is;
  • Bepaal de onderzoeksmethode: kwantitatieve enquête en/of kwalitatieve individuele/groepsgesprekken;
  • Maak, indien van toepassing, een selectie van een specifieke wijk en bepaal de steekproefomvang;
  • Laat de afdeling Burgerzaken een steekproef van een adressenbestand samenstellen;
  • Zet logistiek en kopieerwerk uit;
  • Bij keuze voor enquête: pas eventueel eerst de standaard vragenlijst aan;
  • Verzorg de interne en externe communicatie (uitnodigingen, versturen enquête etc.).
Stap 8
Verstuur de enquêtes.
Stap 9
Verwerk de binnenkomende enquêtes/afgenomen interviews (of laat dat doen):

  • voer de enquêtes in in een statistisch of Excel-programma;
  • laat een overzicht van de antwoorden (frequenties en percentages) uitdraaien;
  • analyseer en interpreteer de antwoorden en vertaal ze in:
    • Nadere bepaling doelgroepen en profielschetsen (voorkennis, emotionele toestand, etc.);
    • Gewenste (gespreks)onderwerpen;
    • Keuze van communicatievorm(en);
    • Keuze van (ondersteunende) communicatiemiddelen.
Stap 10
Maak een plan voor risicocommunicatie-activiteiten met de volgende hoofdstukken:

  1. Inleiding en doelstellingen
  2. Relevante actoren
  3. Interne communicatie
  4. Segmentatie/omschrijving externe doelgroepen
  5. Inhoud en boodschapformulering
  6. Keuze van middelen, media en contactvormen
  7. Evaluatieonderzoek
  8. Tijdpad
  9. In de markt zetten/zenderprofilering
  10. Borging van de communicatie
Stap 11
Voer de risicocommunicatie-activiteiten uit en houd een evaluatieonderzoek.
Stap 12
Verwerk de resultaten van het evaluatieonderzoek of laat dat doen.

Dit geeft u inzicht in:

  • hoe deelnemers de contactwijze hebben ervaren;
  • wat hun waardering is van de ingezette middelen;
  • of en hoe hun kennis, houding en emotie is gewijzigd;
  • of u aan bepaalde onderwerpen extra aandacht moet besteden, eventueel in een aangepaste contactvorm;
  • wat de wensen van de deelnemers zijn voor mogelijke vervolgacties.
Stap 13
Verzorg de interne en externe publiciteit over het tot dan toe doorlopen risicocommunicatieproces.
Stap 14
Maak een voorstel voor het bestuur voor eventuele vervolgacties en onderneem stappen om risicocommunicatie op te nemen in het risicobeleid. Maak ook een planning voor de middellange termijn (bijvoorbeeld 2 jaar), voor de herhaling van de acties al dan niet in aangepaste vorm en schaalomvang.

Primaire Sidebar

Wegwijzer risicocommunicatie

  • Wegwijzer risicocommunicatie 1
    • Voorwoord en samenvatting
    • Leeswijzer
    • 1. Inleiding
    • 2. Wat is risicocommunicatie?
    • 3. Factoren en actoren
    • 4. Stappenplan
    • 5. Publieksonderzoek
  • Wegwijzer risicocommunicatie 2
    • Wat vooraf gaat

Over de Wegwijzer risicocommunicatie

De Wegwijzer risicocommunicatie – Sleutelbos onder handbereik is geen uitgave van ComBron Communicatie maar van het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Het is hier met toestemming gepubliceerd omdat ComBron het belangrijk vindt dat er naast de pdf’s ook een html-publicatie van het werk is.

Svg (afbeelding) van het logo van communicatiebureau ComBron. ComBron Communicatie wil het beste communicatiebureau zijn.

Crisisbeheersing en verandering

  • Crisisbeheersing en verandering
    • Veranderen: vijf kleuren, vijf betekenissen
    • Geeldrukdenken
    • Blauwdrukdenken
    • Rooddrukdenken
    • Groendrukdenken
    • Witdrukdenken
    • Veranderingsstrategieën en veranderkundige benaderingen

Hoe mensen kiezen

  • Hoe mensen kiezen (en hoe niet)
    • Het rechtvaardigheidsgevoel
    • Er zoveel mogelijk uitslepen
    • Maximaal gebruik van informatie
    • Het inschatten van risico
    • YOLO!
    • Slimme vraagstelling
    • De invloed van emotie

Organisatiecultuur

  • Organisatiecultuur in kleuren
    • Paars in organisaties
    • Rood in organisaties
    • Blauw in organisaties
    • Oranje in organisaties
    • Groen in organisaties
    • Geel in organisaties
  • Organisatiecultuur en de overheid
How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
  • Bloglovin
  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telefoon
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Video
  • YouTube
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan.
Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid

ComBron Communicatie

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.

  • Home
  • Communicatieadvies
  • Public relations
  • Websites
  • Contact