• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Spring naar de inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar voor iedereen!

  • ComBron Communicatie
  • Home
  • Communicatie
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
    • Communicatiebureau Westland
  • Pr
    • Brand-A-Thon
    • Persvoorlichter
    • Online newsroom
    • Corporate governance
    • Afmetingen afbeeldingen social media
  • Website nodig?
    • Website Hoek van Holland
    • Kosten website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Onderhoud website
    • Webhosting
    • Web Wednesday
    • Handleiding WordPress
    • Doe-het-zelf SEO
  • Contact

Voorwoord en samenvatting

Overheden komen steeds vaker tot het inzicht dat communiceren over externe veiligheidsrisico’s belangrijk is. Niet alleen omdat de Wet Rampen en Zware Ongevallen hen daar nu eenmaal toe verplicht, maar ook omdat onderzoek uitwijst dat burgers die goed op de hoogte zijn van risico’s in hun omgeving zich veiliger voelen en beter reageren als er een ramp gebeurt. Bovendien zetten (bijna-)rampen en de publieke discussies hierover het Rijk, de provincies en de gemeenten er toe aan beleid te ontwikkelen voor risicocommunicatie. En het vervolgens te gaan uitvoeren.

De Wegwijzer risicocommunicatie helpt communicatieadviseurs en beleidsmedewerkers te communiceren over omgevingsrisico’s. Ook bestuurders kunnen de Wegwijzer gebruiken om zich te oriënteren. De Wegwijzer is het resultaat van een wetenschappelijke literatuurstudie, een bundeling van praktijkervaring en een pilot in twee gemeenten.

Centraal in deze wegwijzer staat ‘ontvangergericht’ communiceren. Dat betekent dat u de communicatie zoveel mogelijk afstemt op de doelgroepen. Daarbij helpt het als u vooraf een (vorm van) publieksonderzoek uitvoert. Daarmee brengt u in beeld op welke informatie mensen zitten te wachten, van wie die informatie moet komen, hoe ze die willen ontvangen en hoe vaak. Bovendien is publieksonderzoek op zich al een effectief communicatie-instrument. Het zet het onderwerp omgevingsrisico’s op de agenda. En maakt duidelijk hoe nodig risicocommunicatie is.

Er zijn meerdere manieren waarop u over omgevingsrisico’s kunt communiceren. Voor welke manier u kiest, hangt af van de situatie. U hoeft ook niet met risicocommunicatie te wachten tot u antwoorden op alle vragen heeft. Uit ons publieksonderzoek in de pilotgemeenten blijkt dat u heel goed kunt beginnen met het verstrekken van bijvoorbeeld schriftelijke informatie over de bestaande risicobronnen op het grondgebied van uw gemeente. Ook stellen inwoners het zeer op prijs informatie te ontvangen die hun zelfredzaamheid vergroot. Dit sluit mooi aan bij de verschillende VORAMP-activiteiten (Voorlichting bij Rampen: de jaarlijks terugkerende campagne van de sirenetest). Van daaruit kunt u de activiteiten verder uitbreiden.

In deze Wegwijzer is risicocommunicatie geen eenmalige activiteit, maar een cyclisch proces. Risicocommunicatie moet periodiek plaatsvinden en zowel in risicobeleid als in communicatiebeleid worden verankerd. Daarvoor is bestuurlijk en ambtelijk draagvlak nodig. Behalve de gemeenten kunnen ook risicoveroorzakers (bedrijfsleven) en professionele hulpverleners een rol spelen in risicocommunicatie. Stem in ieder geval alle activiteiten met hen af, zodat zij kunnen meedenken en meehelpen.

Tot slot: uit onderzoek blijkt dat de ongerustheid bij burgers over risico’s in hun omgeving in het algemeen erg meevalt. Er is dus geen enkele reden voor koudwatervrees, u kunt zonder angst met risicocommunicatie aan de slag.

Hoort en zegt het voort:

  • Tweet
  • Delen op Tumblr

Primaire Sidebar

Vul hieronder je zoekterm in:

Wegwijzer risicocommunicatie

  • Wegwijzer risicocommunicatie 1
    • Voorwoord en samenvatting
    • Leeswijzer
    • 1. Inleiding
    • 2. Wat is risicocommunicatie?
    • 3. Factoren en actoren
    • 4. Stappenplan
    • 5. Publieksonderzoek
  • Wegwijzer risicocommunicatie 2
    • Wat vooraf gaat

Over de Wegwijzer risicocommunicatie

De Wegwijzer risicocommunicatie – Sleutelbos onder handbereik is geen uitgave van ComBron Communicatie maar van het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Het is hier met toestemming gepubliceerd omdat ComBron het belangrijk vindt dat er naast de pdf’s ook een html-publicatie van het werk is.

Illustratie: svg (afbeelding) van het logo van ComBron Communicatie.

Crisisbeheersing en verandering

  • Crisisbeheersing en verandering
    • Veranderen: vijf kleuren, vijf betekenissen
    • Geeldrukdenken
    • Blauwdrukdenken
    • Rooddrukdenken
    • Groendrukdenken
    • Witdrukdenken
    • Veranderingsstrategieën en veranderkundige benaderingen

Hoe mensen kiezen

  • Hoe mensen kiezen (en hoe niet)
    • Het rechtvaardigheidsgevoel
    • Er zoveel mogelijk uitslepen
    • Maximaal gebruik van informatie
    • Het inschatten van risico
    • YOLO!
    • Slimme vraagstelling
    • De invloed van emotie

Organisatiecultuur

  • Organisatiecultuur in kleuren
    • Paars in organisaties
    • Rood in organisaties
    • Blauw in organisaties
    • Oranje in organisaties
    • Groen in organisaties
    • Geel in organisaties
  • Organisatiecultuur en de overheid

Footer

ComBron

  • Home ComBron
  • Blog
  • Blog “In de reclame”
  • Blog “Online video publishing”
  • Blog “Praktische tips”
  • Blog “Public relations”
  • Blog “Website by ComBron”
  • Nieuws
  • Begrippen en definities
  • Over ComBron

Reviews

  • Audiorecorders
  • Hoofdtelefoons
  • Microfoons
  • Handleidingen gereviewde apparatuur en software

Communicatie

  • Communicatieadvies
  • Communicatiebureau Westland
  • Crisisbeheersing en verandering
  • Hoe mensen kiezen
  • Organisatiecultuur in kleuren

Public relations

  • Public relations (pr)
  • Brand-A-Thon
  • Formaat afbeeldingen social media
  • Persvoorlichting
  • Tips voor videobewerking

Website by ComBron

  • Nieuwe website laten maken
  • Website laten maken in HvH
  • Kosten nieuwe website
  • Portfolio
  • Onderhoud website
  • Webhosting
  • Web Wednesday
  • Handleiding WordPress
  • Doe-het-zelf SEO

Huishoudelijk

  • MVO
  • Colofon
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Login medewerkers

Zoeken

Vul hieronder je zoekterm in:

Bedrijfsgegevens

ComBron Communicatie
Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland
 
06-45622210
 
combron@combron.nl

Kamer van Koophandel: 51552248
Btw-nummer: NL179739451B02

IBAN: NL67INGB0007717007
BIC: INGBNL2A

Communicatieadviseurs ComBron op social media

  • Bloglovin
  • Email
  • Facebook
  • Flickr
  • Google+
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Phone
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • YouTube
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan.
Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid
  • Home
  • Communicatieadvies
  • Public relations
  • Websites
  • Contact

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.